"Regala el món que vols". Aquest és el lema de la campanya impulsada per l’Ajuntament de Berga per promoure les joguines sense gènere. Es tracta d’una iniciativa ideada per l’àrea de Feminisme i LGTBI amb el suport de la Diputació de Barcelona per divulgar la importància que cada infant pugui tenir experiències de joc diverses amb l’objectiu d’afavorir una societat més equitativa, diversa, cuidadora i lliure de violències. El projecte s’emmarca en la celebració de les festes de Nadal, ja que és el període en què proliferen les compres de joguines per a la quitxalla, però també és una campanya que es pot estendre al llarg de l’any, tenint en compte que el joc és present en el dia a dia dels infants.
La regidora de Feminisme i LGTBI, Roser Valverde, ha manifestat la importància d’impulsar una campanya per trencar els estereotips de gènere a través de les joguines i regals que els infants rebran durant les festes de Nadal. Valverde ha explicat que “aquesta iniciativa permet al consistori seguir treballant en campanyes per normalitzar la diversitat sexoafectiva i promoure accions per a l’eliminació de les violències masclistes”. La regidora ha destacat que el projecte s’emmarca en “el compromís de l’ens local per tal que Berga sigui una ciutat lliure de violències masclistes i una ciutat que treballa per la igualtat efectiva entre homes i dones”.
El joc és el primer material d’aprenentatge que els infants tenen de la vida real, ja que jugant desenvolupen la seva identitat, aprenen a relacionar-se i adquireixen valors i actituds davant el món. Tot i que les joguines no tenen gènere i no són essencialment “de nenes” o “de nens” poden acabar transmetent estereotips. Per exemple, si les nenes només reben cuinetes, jocs de cura, elements d’estètica o princeses i els nens reben joguines d’aventura i acció, esports o herois, la realitat que es fomenta pot ser limitant, sexista i injusta. Per tant, resulta necessari destacar que les joguines no són de nens o de nenes, sinó de qui vulgui jugar amb elles.
La campanya vol promoure la imaginació, la creativitat i la fantasia per trencar amb el binarisme i construir imaginaris diferents. També vol transmetre la importància del joc, més enllà de la joguina, i afavorir els missatges no sexistes, ni androcèntrics, ni heteronormatius. Un altre dels objectius és respectar les preferències de joc de la canalla evitant la discriminació per raó de gènere, així com també promoure l’esperit crític i qüestionar les desigualtats de gènere mitjançant el joc, les vivències i experiències amb joguines sense gènere.
En el marc de la campanya s’ha creat una joguina sense gènere elaborada als tallers de la Fundació Horitzó. Es tracta d’una vareta màgica de fusta encapçalada per una estrella i que incorpora una cinta decorativa de material reciclat i el lema de la campanya imprès sobre la superfície de l’objecte. En total s’han fet 600 varetes que es distribuiran el 5 de gener durant la rebuda que els Reis d’Orient realitzaran a la Sala de Plens de l’Ajuntament de Berga, un cop finalitzada la cavalcada de reis.
El projecte inclou una peça audiovisual protagonitzada per tres personatges que enllacen els missatges de la campanya a través d’una cançó original creada per a l’ocasió. Els protagonistes es pregunten quin regal podrien fer a un infant, però després d’enumerar algunes de les coses que més li agraden, entenen que el més important és que jugui a allò que vol. El vídeo també planteja la possibilitat que el millor regal no sigui material, sinó que es basi en la imaginació i la creativitat per viure experiències on tothom tingui cabuda i que els jocs siguin per a tots i totes.
L’espot compta amb la interpretació d’Ivan Otaola, Patrícia Bertolín Ros, M. Helena Tolosa i Simón Antebi Romero sota la realització i direcció de fotografia de Meri Varó i la col·laboració d’Aleix López (tècnic d’il·luminació), Laia Sanz (ajudant de producció) i Iker Nafta (vestuari). La lletra de la cançó ha estat escrita per Àrid Soldevilla. El vídeo es podrà visualitzar a través de les xarxes socials de l’Ajuntament de Berga i Vull la nit.
La iniciativa també compta amb material gràfic de difusió que inclou il·lustracions relacionades amb els personatges del vídeo, el lema de la campanya ("Regala el món que vols") i un missatge referent a Nadal ("Aquest Nadal deixem el sexisme fora de joc"). El material de difusió inclou cartells i banderoles que es distribuiran en diversos emplaçaments de l’espai públic de la ciutat.
La campanya ‘Regala el món que vols’ ha estat desenvolupada per la Cooperativa Candela i ha comptat amb Maria Romero García i Meri Varó de Cooptècniques per a la creació de les peces gràfiques i audiovisuals, respectivament. El projecte ha tingut un cost de 10.000 € i ha estat finançat per la Diputació de Barcelona a través d’un recurs referent als àmbits d’igualtat de gènere i de la diversitat sexual, afectiva i de gènere amb l’actuació de la campanya "Resignificant les joguines en el joc".