Berga presenta el nou model elèctric del bus urbà que realitzarà el servei de transport públic a la ciutat

Última revisió 25-06-2024 19:59
25/06/2024

L’Ajuntament de Berga i l’empresa Alsa han presentat aquest dimarts el nou autobús urbà 100 % elèctric que entrarà en funcionament els pròxims dies.

Es tracta d’una aposta per promoure una mobilitat més sostenible i respectuosa amb el medi ambient i una passa endavant per contribuir a la descarbonització del transport urbà a la ciutat.

El regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Berga, Guillem Canal, ha destacat el creixent hàbit de la població berguedana de desplaçar-se amb el bus urbà i ha comentat que aquest nou vehicle també suposarà un reclam pels usuaris. “Ha augmentat l’hàbit de circular amb el bus urbà perquè la gent veu que és més còmode que agafar el vehicle particular i també és més beneficiós per a la salut, perquè anem més a peu, perquè tenim més interacció social i alhora tenim menys cotxes circulant”.

Valeriano Díaz Revilla, director de la Zona Mediterrània d’Alsa, ha assegurat que “la nostra aposta per la descarbonització és clara, incorporant vehicles d’última generació en eficiència ambiental, la millora de la seguretat i més confort pels passatgers”. Díaz també ha destacat que “Berga és de les poques ciutats de Catalunya, amb xifres similars d’habitants, que disposen d’un autobús elèctric per al transport urbà diari”. El director de l’operadora de transport a la zona mediterrània ha afegit que altres objectius d’Alsa són l’increment d’expedicions del bus exprés amb destinació a Manresa i Barcelona i la incorporació de la T-Mobilitat a la setena corona que inclouria el Berguedà.  

L’alcalde Berga, Ivan Sànchez, s’ha adherit al reclam de l’empresa de transport per a la implementació de la T-Mobilitat a la comarca recordant el compromís adquirit per la Generalitat de fer-ho efectiu la passada tardor i que encara està pendent d’aplicar-se. Pel que fa al nou bus urbà, Sànchez ha agraït “l’aposta de l’empresa per la mobilitat sostenible, no només a l’hora de reduir la contaminació de l’aire sinó també l’acústica, ja que també suposa una millora pels veïns i veïnes de la ciutat”. L’alcalde ha comentat que la implementació del bus elèctric “va en consonància amb l’aposta que hem fet per promoure una mobilitat més sostenible a la ciutat, així com amb les directrius del nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible”, que es troba tancant la fase de propostes.  

Característiques del bus

El nou autobús urbà fa 10 metres de longitud, té capacitat per a 28 passatgers asseguts i correspon al model Man Lion’s City E10. Aquest model de propulsió 100 % elèctrica, utilitza tecnologia zero emissions, així com el sistema de calefacció i climatització, el qual s’alimenta de l’energia elèctrica emmagatzemada en les bateries situades al sostre del vehicle. Aquestes bateries estan distribuïdes en cinc mòduls i compten amb una capacitat total de 400 kWh i un temps de càrrega completa de menys de tres hores.   

Autobús accessible

Aquest vehicle disposa d’una rampa doble per facilitar l’accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda i en la porta central del bus, hi ha espai per a cadires de rodes i cotxets per a nadons. A més, hi ha quatre seients reservats per a persones amb mobilitat reduïda amb tapisseria diferenciada i un sistema de guiatge òptic-acústic a l’interior del vehicle per a persones amb diversitat visual i/o auditiva.  

Les xifres del bus urbà

Per primera vegada, la xifra d’usuaris del bus urbà ha superat els 50.000 passatgers anuals. En concret, l’any 2023 es van registrar 51.354 viatgers, mentre que el 2022 van ser 33.754. L’any 2021 van utilitzar el bus urbà 30.130 persones, mentre que l’any 2020 van fer-ho 23.848 viatgers. El servei de transport públic urbà ha anat recuperant la xifra de passatgers d’ençà de la pandèmia, tenint en compte que abans de la crisi sanitària la xifra sostinguda de viatges rondava els 42.000 usuaris anuals.