El projecte d'impuls a l'emprenedoria escolar, que començava el 2010 i realitzava el primer mercat de cooperatives el 2011, arriba a la seva 10a edició resistint a la crisi sanitària del 2020. Aquesta iniciativa impulsada per l’Agència de Desenvolupament del Berguedà amb la col·laboració de Valnalón fa 10 anys, va néixer amb l’objectiu de difondre i potenciar la cultura l’emprenedoria entre infants i joves per tal de que adquireixin capacitats emprenedores ja des de petits.
El punt àlgid d’aquest projecte és el Mercat de Cooperatives Escolars, que en l’anterior edició no es va poder portar a terme per la Covid-19, però que enguany es reprèn a Berga el proper 29 de maig, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Berga. Però també es realitzen 2 activitats paral·leles més per culminar les iniciatives emprenedores dels centres educatius: 1 galeria d’art a Montmajor i Olvan i 1 parada a Gironella.
Tot i que amb formats reformulats, el projecte d’emprenedoria escolar segueix endavant havent creat 222 cooperatives en 27 centres educatius de la mà de 4.130 alumnes, al llarg d’aquests 10 anys.
El president de l’ADBerguedà, Lluís Vall afirma que “Malgrat ser un any complicat amb el què comporta el seguiment i treball en grups seguim apostant per l’emprenedoria i ho fem amb el model de les cooperatives un model d’emprendre socialment on aprendre els rols d’equip i conèixer les necessitats per emprendre i funcionar com a producte/servei”.
La Covid-19 ha generat canvis significatius en la nostra societat i ha tingut el seu impacte en el projecte d'emprenedoria a l'escola. L'any passat cada centre educatiu va adaptar els seus projectes per tal de finalitzar el desenvolupament de les diferents cooperatives. D'aquesta manera alguns centres van optar per muntar parades durant les festes de Nadal, d'altres han fet les vendes al mateix centre educatiu o al seu municipi i d'altres van optar per la venda online.
En els projectes d’emprenedoria d’aquest any hi ha participat 356 alumnes de 16 centres educatius, que han creat 20 cooperatives.
La gran majoria d’aquests alumnes participaran en el Mercat de Cooperatives Escolars de Berga. En total 271 alumnes de 12 centres educatius que han creat 15 cooperatives. D’altra banda 2 cooperatives amb 36 alumnes de les escoles de Montmajor i Olvan, realitzaran una galeria d’art del 24 al 28 de maig als 2 municipis. L’Escola de Gironella amb la cooperativa “Giromàgics” formada per 24 alumnes han decidit realitzar una parada a la seva vila el 22 de maig. Finalment una centre educatiu de secundària ha decidit no realitzar cap tipus d’activitat fora del centre educatiu enguany a causa de la situació de pandèmia.
Aquests esdeveniments són la culminació d’un projecte que ha durat tot el curs escolar i es treballa des de diferents matèries escolars de forma transversal. Per exemple, el càlcul dels costos i preus de venda dels productes des de matemàtiques, la presentació des de llengua catalana, etc. Així durant el curs escolar, els alumnes han d’assumir el rol d’empresaris, a través de crear i gestionar la seva cooperativa.
La creació i funcionament de les cooperatives escolars és lleugerament diferent entre primària i secundària. A primària elaboren els productes directament els alumnes (CUEME), mentre que a secundària s’estableixen relacions comercials amb altres cooperatives d’alumnes d’altres comunitats autònomes o països, amb la finalitat d’importar i exportar productes entre sí (EJE).
Finalment amb els guanys obtinguts de les vendes es retorna el capital social aportat per cada alumne, es realitza una donació a una entitat d’àmbit social i solidari del territori i finalment els mateixos alumnes decideixen una activitat en grup (excursió, berenar, activitats d’aventura...).
El projecte d’emprenedoria a l’escola es porta a terme amb el suport de la Diputació de Barcelona.
(*) Notícia elaborada pel departament de comunicació de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà.