L'Ajuntament de Berga ha fet 40 actuacions per millorar l'accessibilitat als carrers de la ciutat al llarg de l'any 2020

Última revisió 28-01-2022 13:10
30/12/2020

Berga ha impulsat la millora de l’accessibilitat de les voreres realitzant 40 actuacions durant l’any 2020 als carrers de la ciutat. Una bona part de les actuacions corresponen a nous guals (rampes per garantir l’accés de totes les persones a les voreres), però també s’ha fet la millora de guals existents i la pavimentació de nous trams de vorera. L’any 2019 es va fer un estudi per a la definició d’objectius en matèria d’accessibilitat als carrers del municipi pels anys 2019 i 2020. Aquest estudi partia del Pla de Mobilitat Urbana de Berga, realitzat el novembre del 2012 per l’empresa Transfer Enginyeria, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona. Des d’aleshores, l’Ajuntament de Berga ha actuat cada any en una sèrie de punts de la ciutat per tal d’anar reparant progressivament les deficiències detectades.

Una quarantena d’actuacions realitzades

Les actuacions d’aquest any s’han pogut portar a terme gràcies a uns plans d’ocupació que han permès la contractació de 5 persones entre el febrer i el desembre del 2020, a través de l’empresa municipal BRG, i amb el suport de la brigada municipal d’obres. En total, s’han executat 37 guals repartits per diferents zones de la ciutat: Rasa dels Molins, carretera de Sant Fruitós, passeig de la Pau, carrer Comte Oliba, carrer de la Sardana, carrer del Roser, passeig de la Indústria, plaça Viladomat i Font del Ros.

D’altra banda, s’han pavimentat dos nous trams de vorera al carrer Pere III, a l’alçada de la Rasa dels Molins, una antiga zona de càrrega i descàrrega a l’inici del carrer del Roser i s’ha reparat un tram de vorera de la plaça Viladomat, davant de les escales de la presó.

Recorreguts accessibles

L’objectiu principal d’aquestes actuacions és reduir el risc per als vianants i adaptar els recorreguts a persones amb mobilitat reduïda i limitació visual. S’ha estudiat l’estat actual de la mobilitat adaptada, analitzant els itineraris accessibles i els punts on queden tallats. A partir d’aquí, i en coordinació amb els Serveis Tècnics municipals, s’ha escollit actuar en determinades zones en funció de les següents prioritats:

  • Crear itineraris llargs accessibles per connectar diferents barris de la ciutat.
  • Actuar en punts que amb poca inversió oferissin una millora considerable.
  • Garantir l’accés a equipaments prioritaris.

Com qualsevol activitat al llarg d’aquest any 2020, la planificació de les actuacions ha estat afectada per l’epidèmia de la Covid-19, que va provocar l’aturada de les actuacions al llarg de diverses setmanes durant la primera onada de la primavera, així com per diversos confinaments del personal al llarg de la segona.

Una ciutat més accessible

De cara al futur, el consistori berguedà té entre les seves prioritats seguir avançant cap a una ciutat accessible, ja sigui a través de petites actuacions com les d’aquest 2020, que sumades donen com a resultat llargs trajectes adaptats per la ciutat, com també mitjançant actuacions de més envergadura. En aquest sentit, els pressupostos de l’any 2021, aprovats ahir dimarts en un Ple extraordinari, contemplen una actuació que facilitarà l’accés a peu al centre de la ciutat.

Es tracta de la reurbanització del tram de la ronda Moreta més proper a la plaça de la Creu i la ronda Queralt, que es convertirà en una plataforma única amb un sol sentit de circulació i molt més espai per als vianants, on actualment hi ha voreres del tot insuficients. Aquesta actuació és possible gràcies al traspàs de la titularitat d’aquesta via, que fins l’any 2019 era de la Generalitat de Catalunya. L’obra implicarà una inversió d’uns 200.000 €, en bona part finançats a través del Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC), i a banda d’una millora en l’accessibilitat es pretén que signifiqui un revulsiu per a l’activitat comercial.