L'Ajuntament de Berga mobilitza 70 persones perquè el desenvolupament de la jornada electoral del 14 de febrer es realitzi amb seguretat

Última revisió 21-02-2021 11:22
09/02/2021

El diumenge, 14 de febrer, se celebraran les eleccions al Parlament de Catalunya corresponents a la tretzena legislatura d’aquesta institució. Els comicis serviran per escollir els 135 diputats i diputades entre les quatre circumscripcions electorals de Barcelona (85), Tarragona (18), Girona (17) i Lleida (15). La situació epidemiològica que estem vivint a causa de la Covid-19 comportarà la implementació d’una sèrie de mesures addicionals per a què la ciutadania pugui exercir el dret a vot amb seguretat. L’Ajuntament de Berga fa setmanes que treballa en l’organització de la jornada electoral i ha mobilitzat unes 70 persones per garantir el bon desenvolupament durant el dia de la votació.

Habilitació de nous col·legis electorals

Berga comptarà amb 23 meses electorals distribuïdes en 10 centres de votació ubicats en les dependències següents: Pavelló Nou, Pavelló Vell, Escola Municipal de Música, Pavelló de Suècia, Sala Casino, Hotel d’Entitats, IES Guillem de Berguedà (gimnàs), Escola Santa Eulàlia (gimnàs), Escola La Valldan i Teatre de Cal Rosal. En aquesta ocasió, s’han fet canvis en l’emplaçament de diversos locals per disposar d’espais més amplis que garanteixin la distància de seguretat entre les meses i les persones que participaran en la votació i s’han establert accessos d’entrada i sortida diferenciats. En concret, les persones que tradicionalment votaven a l’Administració d’Hisenda, la Biblioteca Ramon Vinyes i Cluet i BRG Serveis, ho faran al Pavelló Nou, el Pavelló Vell i la Sala Casino, respectivament. Així mateix, les meses habilitades a l’IES Guillem de Berguedà i l’Escola Santa Eulàlia estaran ubicades als gimnasos d’aquests dos centres educatius. La segona tinenta d’alcaldia i regidora de Recursos Humans, Roser Valverde, ha explicat que “en la selecció dels nous centres de votació s’ha tingut en compte que siguin espais accessibles per a persones amb mobilitat reduïda”.

Les seus electorals romandran obertes des de les 9 del matí fins a les 8 de la tarda. Els electors i electores poden consultar el col·legi electoral assignat mitjançant la targeta censal rebuda als seus domicilis i en aquest enllaç.

Desenvolupament de la votació als col·legis electorals

Els locals electorals seran espais amplis i caldrà garantir la ventilació en tot moment. Hi haurà accessos d’entrada i sortida diferenciats i senyalització per establir circuits de sentit únic i evitar el creuament de persones. Es prendrà la temperatura, es disposarà de gel hidroalcohòlic per a la desinfecció de mans i l’ús de la mascareta serà obligatori per accedir al centre de votació. Les cues es faran al carrer i s’accedirà al local de forma esglaonada per respectar les distàncies a l’hora de votar. Es netejaran i desinfectaran sovint tots els espais, incloses les meses, les taules amb les paperetes i les cabines de votació. Les persones integrants de les meses no tocaran el document d’identitat, ni el sobre del vot de les persones votants.

Recomanació de franges horàries per votar

Es recomana a la ciutadania portar el vot preparat de casa per agilitzar les votacions. També s’han establert unes franges horàries d’acord amb la situació sanitària personal. Les tres franges previstes són les següents:

  • De 9 a 12 h. Col·lectius de risc.
  • De 12 a 19 h. Població en general.
  • De 19 a 20 h. Persones en quarantena: persones amb diagnòstic positiu, contactes estrets i persones sospitoses de ser-ho.

El seguiment d’aquestes franges no és obligatori, sinó que es tracta d’una recomanació apel·lant al sentit comú i la responsabilitat de cada persona en benefici de la seguretat sanitària.

Mesures de protecció per a les persones de les meses

Es realitzaran tests d’antígens a les persones que integraran les meses electorals, entre el 9 i el 12 de febrer. Des de Salut es posaran en contacte amb aquestes persones per informar-los i donar-los cita prèvia. Les proves es realitzaran en els seus CAP de referència. La realització de la prova no és obligatòria sinó opcional.

Les persones de les meses estaran situades de manera que mantinguin la distància d’1,5 metres entre elles. Se’ls farà entrega d’equipaments de protecció: una pantalla facial, mascaretes, gel hidroalcohòlic i guants per al moment del recompte. Quan votin les persones contagiades o sospitoses de ser-ho, es posaran un equip de protecció individual (EPI).

Mobilització de personal municipal

La celebració de la jornada electoral requerirà la mobilització de personal municipal de diverses àrees: secretaria, serveis tècnics, brigada municipal, neteja i Policia Local. El personal de secretaria fa d’interlocutor amb la Junta Electoral de zona i també s’encarrega de realitzar les notificacions a les persones que els ha tocat formar part de les meses per sorteig, entre d’altres. La brigada municipal s’encarrega de la preparació logística del muntatge i desmuntatge dels centres de votació. Els serveis tècnics han establert els accessos i recorreguts dels col·legis electorals, l’habilitació de cues a l’exterior dels edificis i la senyalització de les mesures. El personal de neteja s’ocuparà de realitzar les tasques de neteja i desinfecció dels locals electorals abans, durant i després de la votació. La Policia Local també comptarà amb un reforç del dispositiu establert per a les jornades electorals en coordinació amb Protecció Civil, Mossos d’Esquadra i el Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya.

En les cites electorals també hi ha la figura del personal de l’administració. Es tracta de funcionaris i funcionàries municipals assignats a cadascun dels centres de votació que vetllen per a la constitució de les meses i també s’encarreguen de la tramesa de dades de participació i dels resultats de les meses.

En aquesta ocasió, s’ha requerit la designació d’una persona responsable Covid de l’administració local encarregada de coordinar els preparatius en matèria de seguretat sanitària (adequació de col·legis electorals, gestió de compra i aprovisionament del material de protecció, etc.). També hi haurà una persona responsable de seguretat sanitària a cadascun dels locals electorals per realitzar les tasques de control d’accés i per garantir el compliment de les mesures de seguretat.

Roser Valverde ha esmentat l’esforç addicional realitzat a l’hora d’organitzar el dispositiu municipal per a la celebració de les eleccions. La regidora ha comentat que “malgrat sigui una jornada electoral atípica, esperem que es pugui desenvolupar amb la màxima normalitat i el mínim d’incidències”.