L’Ajuntament de Berga ha celebrat aquest dijous 16 de gener, la sessió ordinària del ple municipal en què s’han tractat diferents qüestions relacionades amb la ciutat.
El ple ha començat amb la lectura i aprovació de l’acta de l’última sessió celebrades al consistori. Es tracta de la sessió ordinària del 12 de desembre de 2024.
En aquesta sessió s’han presentat dues propostes de reconeixement extrajudicial de crèdit (REC) vinculades a diferents àrees per imputar en el pressupost corrent les obligacions de pagament de despeses compromeses indegudament. Es tracta de despeses relacionades amb serveis de caràcter essencial i necessari que deriven de contractes licitats i formalitzats, la vigència dels quals ha finalitzat o sense haver efectuat la licitació del contracte quan era preceptiu. L’import total de les dues propostes és de 236.669,38 €. La proposta de REC ha estat aprovada amb els vots favorables de la CUP (6) i ERC (2), l’abstenció de JxB (4) i els vots contraris del PSC (3) i el BeGI (2).
S’ha presentat una proposta per dur a terme la desafecció de la finca número 420 de l’inventari municipal, ubicada al carrer Sant Bartomeu, 23, que implica que passi a tenir naturalesa patrimonial, així com sotmetre l’acord a informació pública durant un període de 20 dies. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
En aquesta sessió s’ha presentat una proposta per modificar el reglament del servei de residència de l’Ajuntament de Berga. La modificació respon a la necessitat de reflectir el canvi en la forma de gestió del servei, passant de gestió directa a gestió delegada de la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública. El canvi de gestió es va aprovar en la sessió ordinària del ple municipal del 6 de juny de 2024. La modificació del reglament afecta l’article 1, que quedarà redactat amb el text següent: “La residència municipal és un equipament social públic d’atenció especialitzada adreçat a la gent gran de titularitat municipal que és gestionada a través de la gestió delegada”. La proposta també contempla sotmetre la modificació del reglament a informació pública durant un període de 30 dies. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
L’àrea de Recursos Humans ha presentat una proposta per actualitzar la Relació de Llocs de Treball (RLT) d’acord amb la plantilla de l’Ajuntament de Berga aprovada juntament amb el pressupost de l’exercici econòmic de 2024. La modificació consisteix en actualitzar el nombre d’efectius, el règim laboral, les funcions, els sistemes de selecció i provisió i les retribucions vigents en la RLT. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
L’àrea de Serveis Territorials ha presentat una proposta per verificar el text refós de la modificació puntual del POUM en l'àmbit de sòl urbà de l'antiga discoteca Menfis per admetre l’ús de tanatori amb crematori al terme municipal de Berga. El text incorpora les prescripcions emeses per la Comissió territorial d’urbanisme de la Catalunya Central. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
En aquesta sessió s’ha presentat una proposta que recull les bases reguladores i les condicions tècniques per convocar un procés de concurrència competitiva per gestionar la Residència Sant Bernabé durant un període de 4 anys, prorrogable bianualment fins a 10 anys, en el qual podran concórrer les entitats adherides a la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública que hi estiguin interessades.
Per al primer any, l’import màxim anual que l’Ajuntament de Berga abonarà a l’entitat gestora és d’1.933.518 € (IVA inclòs). El 88,98 % d’aquest cost s’imputa al servei de residència a raó de 64 places i l’11,02% s’imputa al servei de Centre de dia a raó de 20 places. Es tracta d’un import màxim, atès que es modularà en funció de l’ocupació real dels serveis esmentats. A partir del segon any d’execució, el règim econòmic variaria, ja que està previst que l’entitat gestora apliqui una sèrie de mesures d’estalvi que es plasmaran en la reducció del cost dels serveis per part del consistori.
La proposta contempla aprovar les bases reguladores i condicions tècniques per a la gestió delegada de la Residència Sant Bernabé i establir un termini de 15 dies per a la presentació d’ofertes. El canvi de la gestió delegada suposa un canvi en la naturalesa de les prestacions a abonar per part dels usuaris de la residència i, per això, resulta necessari derogar l’annex de l’ordenança de preus públics per esdevenir preus privats a partir del moment que la nova entitat gestora assumeixi el servei, els quals s’aproven mitjançant decret d’alcaldia. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
El Grup de Defensa de la Natura del Berguedà ha presentat una moció per la creació d'un eix ciclista per al transport no motoritzat al Berguedà, que permeti la mobilitat sostenible i saludable entre els diferents municipis. La proposta de l’entitat consisteix en l’establiment d’una via ciclista comarcal aprofitant les infraestructures existents i enllaçar-les a través d’una via segregada per al transport no motoritzat que permeti circular en paral·lel a l’Eix del Llobregat. La iniciativa donaria compliment a les previsions incloses dins del projecte de la Xarxa ciclista bàsica de Catalunya i l’Estratègia catalana de la bicicleta 2025. La moció ha estat aprovada per unanimitat.
En la part de control de la sessió plenària s’ha dut a terme la donació de compte de les disposicions d’alcaldia i de la Junta de Govern Local adoptades des de la darrera sessió ordinària. També s’ha fet la donació de compte del Pla anual de Control Financer de l’Ajuntament de Berga i dels seus organismes dependents, de règim de control general, corresponent a l’exercici de 2024. A més, s’ha fet la donació de compte dels informes sobre el personal eventual corresponents al 3r i 4t trimestre de 2024.
Un cop finalitzada la part de control s’ha donat pas al torn de precs i preguntes per part dels diferents grups municipals a l’oposició.
El grup municipal Junts per Berga ha formulat preguntes sobre quina serà la destinació de la dotació econòmica del Premi de Comunicació Local que l’Ajuntament de Berga ha rebut per la iniciativa ‘La Patum tot l’any’; l’estat de la licitació del servei de grua; les queixes veïnals referents a la seguretat en relació amb fets delictius, així com l’equilibri entre l’oci nocturn i el descans veïnal; l’arranjament de la plaça Mossèn Armengou; la reactivació del Consell Escolar Municipal i el Consell d’Infants; la publicació de l’edicte del Reglament de teletreball i l’edicte de funcionarització de la plaça d’arquitecte municipal; l’aplicació de mesures en els edificis municipals en mal estat per garantir la seguretat de les persones; la reparació dels danys de l’incendi de la planta de biomassa del Polígon Industrial de La Valldan; la necessitat de millorar el paviment de la calçada entre la carretera de Solsona i el Polígon Industrial de La Valldan; la provisió de les places de funcionaris d’habilitació nacional; la gestió del servei d’aigua potable del municipi; la substitució de la marquesina malmesa arran de l’incident de l’autobús que es va desfrenar al passeig de la Pau; la inspecció d’establiments d’alimentació del municipi; el llistat de procediments contenciosos administratius oberts del consistori; la convocatòria de subvencions a ens locals de Catalunya per al desenvolupament d’actuacions de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic i la resolució del litigi judicial d’InbergaTur.
El grup municipal del PSC ha fet un prec per tal de revisar els reglaments vigents del consistori per donar-hi compliment i reactivar el Consell d’Infants i aplicar la taxa de clavegueram, entre d’altres. El grup socialista també ha fet un prec per agilitzar l’elaboració i aprovació del pla de mandat. El PSC ha fet preguntes sobre l’arranjament i adaptació d’elements inclusius als parcs de joc infantils; la necessitat d’adaptar els passos de vianants i eliminar les barreres arquitectòniques i la rehabilitació de l’antiga xurreria ubicada a la plaça de Viladomat.
El grup municipal del BeGI ha fet diferents precs referents a l’habilitació d’un pas de vianants al carrer d’accés de la residència Nostra Senyora de Queralt que connecta amb el passeig de la Indústria, l’arranjament de la torre del Pavelló de Suècia, l’actuació per erradicar rosegadors al passeig de la Pau i l’arranjament del paviment del passeig de les Estaselles per facilitar el pas a persones amb mobilitat reduïda, entre d’altres. El grup municipal ha fet preguntes sobre la previsió d’entrada en funcionament del contracte de neteja viària; la previsió d’aprovació de la proposta dels pressupostos municipals de 2025, la possibilitat d’incloure el bus urbà en la implantació de la T-Mobilitat, la regulació de l’accés de vehicles al nou espai habilitat després de l’enderroc de l’antic edifici de Finques Ciutat; la comunicació d’incidències de l’enllumenat de la via pública amb l’empresa que realitza el manteniment del servei; el projecte de climatització de la Biblioteca Ramon Vinyes i Cluet; l’ordenança reguladora del manteniment d’edificis, el procés selectiu per cobrir la plaça d’inspector/a de la via pública; la replantació d’arbrat al passeig de la Pau i la presentació d’al·legacions referents al càlcul de les quotes urbanístiques vinculades a les obres d’urbanització dels Pedregals.
La sessió ha finalitzat amb l’obertura del torn de preguntes dels veïns i veïnes als membres del consistori per donar compliment a un dels mecanismes que preveu el Reglament de Participació Ciutadana per fomentar la intervenció de la ciutadania en les sessions ordinàries del ple de la corporació.
En aquesta ocasió, el consistori ha rebut dues preguntes de la ciutadania a través de l’adreça electrònica de Participació Popular. La primera qüestió fa referència a la construcció de l’estació d’autobusos i el termini fixat pels grups polítics del consistori per decidir la ubicació definitiva de l’equipament. La segona qüestió formulada ha estat sobre la previsió de resolució del litigi judicial d’InbergaTur i la gestió de l’Hotel Berga Park i l’hostatgeria de Queralt.
A més, hi ha hagut intervencions del públic assistent. En concret, hi ha hagut una pregunta sobre la poda d’arbrat al passeig de la Pau.