Resum del ple de la corporació corresponent a la sessió ordinària d'octubre de 2024

Última revisió 03-10-2024 22:24
03/10/2024

L’Ajuntament de Berga ha celebrat aquest dijous 3 d’octubre, la sessió ordinària del ple municipal en què s’han tractat diferents qüestions relacionades amb la ciutat.

Acta sessió anterior

El ple ha començat amb la lectura i aprovació de l’acta de l’última sessió celebrada al consistori. Es tracta de la sessió ordinària del 12 de setembre de 2024.

Reconeixement extrajudicial de crèdit

En aquesta sessió s’han presentat dues propostes de reconeixement extrajudicial de crèdit (REC) vinculades a diferents àrees per imputar en el pressupost corrent les obligacions de pagament de despeses compromeses indegudament. Es tracta de despeses relacionades amb serveis de caràcter essencial i necessari que deriven de contractes licitats i formalitzats, la vigència dels quals ha finalitzat o sense haver efectuat la licitació del contracte quan era preceptiu. L’import total de les dues propostes és de 144.676,92 €Les propostes de REC han estat aprovades amb els vots favorables de la CUP (6) i ERC (2), l’abstenció de JxB (4) i els vots contraris del PSC (3) i el BeGI (2).

Modificació d’ordenances fiscals

El següent punt tractat en la sessió ha estat la modificació d’una dotzena d’ordenances fiscals que s’aplicaran durant l’exercici de 2025. La proposta presentada per l’àrea d’Hisenda comporta modificar les ordenances fiscals per actualitzar i incloure les darreres normatives aprovades, així com millores tècniques detectades en la redacció dels articles d’acord amb la proposta feta per la Diputació de Barcelona. Les ordenances modificades són les següents:

  • Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipals.
  • Impost sobre Béns Immobles (IBI).
  • Impost sobre vehicles de tracció mecànica.
  • Impost sobre construccions, instal·lacions i obres.
  • Impost sobre l’increment de valors dels terrenys de naturalesa urbana.
  • Taxa per llicències o la comprovació d’actes o actuacions comunicades en matèria d’urbanisme.
  • Taxa per parades, barraques, casetes de venda, espectacles o atraccions i indústries del carrer i ambulants.
  • Taxa per les entrades de vehicles a través de les voreres i les reserves de via pública d’aparcament, càrrega i descàrrega de mercaderies de qualsevol mena.
  • Taxa per la utilització de les instal·lacions esportives municipals.
  • Taxa per la utilització del Teatre Municipal.
  • Taxa per la prestació del Servei d’Assistència Domiciliària.
  • Taxa per la utilització d’instal·lacions i equipaments culturals municipals.
  • Taxa per la instal·lació d’anuncis ocupant terrenys de domini públic local.

La proposta de modificació d’ordenances municipals ha estat aprovada per unanimitat.

Impost sobre Béns Immobles (IBI)

  • Modificació del títol dels articles 4 i 5 per identificar els beneficis fiscals que desenvolupa el redactat dels articles. En l’article 4 s’elimina la referència “i quantia fixa” i es proposa el redactat “Article 4. Beneficis fiscals de concessió obligatòria”. També s’ha millorat la redacció d’alguns apartats de l’article per adaptar-la al text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. En l’article 5, el redactat establert serà “Article 5. Beneficis fiscals de concessió potestativa i de concessió obligatòria de quantia variable”.
  • En referència als beneficis fiscals potestatius, de les dues opcions disponibles, s’elimina la referència als sistemes fotovoltaics d’autoconsum col·lectiu per no fer distinció entre sistemes individuals i col·lectius, sinó en funció del subministrament realitzat, “ús individual” o “elements comuns”.
  • Pel que fa a la bonificació per la instal·lació de sistemes tèrmics o elèctrics d’energia provinent del sol, es concreta amb més precisió la documentació necessària per acreditar el compliment dels requisits establerts i es determina la documentació que requereixen les instal·lacions fotovoltaiques aïllades.
  • Modificació del gravamen general de béns urbans, passant del 0,75 % actual, al 0,77 %. Això suposa un increment del 2,6 %. L’última vegada que el consistori va incrementar aquest impost va ser l’any 2023, quan el gravamen va passar del 0,72 % al 0,75 %.
  • Incorporació d’un nou paràgraf (6è) a l’article 5 referent a les bonificacions potestatives. El text és el següent: “Gaudiran d’una bonificació de fins al 95 % de la quota íntegra de l’impost, els béns immobles en els quals es desenvolupin activitats econòmiques que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, culturals, històric artístiques o de foment de l’ocupació que justifiquin aquesta declaració”.
  • Modificació de bonificacions potestatives: sistemes d’aprofitament tèrmic o elèctric provinent del sol. Es proposta rebaixar la bonificació actual, del 50 % al 45 %, així com el topall màxim de la bonificació, passant de 50.000 € a 25.000 €.     

Impost sobre vehicles de tracció mecànica

  • Millora de la redacció del tercer paràgraf de l’article 6.2 per fer referència a “disposicions legals” en comptes de “determinacions legals”.
  • Es clarifica el títol del text proposat com a bonificació per a vehicles històrics o que tinguin una antiguitat mínima de 25 anys, en fer una remissió a l’article 95.6 c) sense especificar, ja que no necessàriament s’han de regular ambdós supòsits.
  • Modificació de la bonificació potestativa per equiparar la bonificació dels vehicles històrics amb els vehicles de més de 25 anys. D’una banda, s’estableix una bonificació del 100 % pels vehicles històrics als quals es refereix l’article 1 del Reglament de vehicles històrics. El caràcter històric s’acreditarà aportant la certificació de la catalogació emesa per l’òrgan competent de la Generalitat de Catalunya. D’altra banda, s’estableix una bonificació del 100 % pels vehicles que tinguin una antiguitat superior a 25 anys. L’antiguitat es comptarà des de la data de fabricació; si aquesta no es conegués, es prendrà la de la matriculació, o si hi manca, es prendrà la data en què el corresponent tipus o variant va deixar de fabricar-se.

Impost sobre construccions, instal·lacions i obres

  • Actualització de l’any que figura en l’annex (2024) i l’import del mòdul bàsic establert pel Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya (COAC), que passa de 641 €/m2 a 646 €/m2.
  • S’elimina el punt 7 de l’article 5. Actualment, la petició és pregada, de manera que quan s’ha pagat la totalitat de l’ICIO, s’obre un expedient i es resol la bonificació. Suprimint aquest punt, en l’autoliquidació, l’usuari pot aplicar directament la bonificació, i posteriorment es revisarà que sigui correcte i aplicable.

Impost sobre l’increment de valors dels terrenys de naturalesa urbana

  • Es rectifiquen algunes referències a apartats d’articles de l’ordenança que eren incorrectes i s’ha corregit un error material que podia generar problemes d’interpretació.   

Taxa per llicències o la comprovació d’actes o actuacions comunicades en matèria d’urbanisme

  • S’elimina el supòsit de demolició total o parcial de construccions i instal·lacions existents, ja que està recollit en un altre apartat de l’article.
  • S’afegeix un nou paràgraf: “La superfície dels cartells i tanques de propaganda col·locats de manera visible des de la via pública, la superfície afectada per la tala de masses arbòries, de vegetació arbustiva, la superfície afectada per l’extracció d’àrids i l’explotació de pedreres i la superfície afectada per l’acumulació de residus i el dipòsit de materials que alterin les característiques del paisatge.
  • S’afegeix un punt a l’article 6 relatiu a la quota tributària. En concret, es contempla una reducció del 50 % quan la intervenció municipal es realitzi amb motiu d’obres realitzades en el marc d’un programa d’arranjament d’habitatges d’una administració pública per promoure l’autonomia personal i millorar la qualitat de vida al domicili de persones grans i d’altres amb necessitats especials, i s’acrediti que els ingressos de la unitat familiar de la persona beneficiària del programa no superen l’import del salari mínim interprofessional.

Taxa per l’ocupació de terrenys d’ús públic amb parades, barraques, casetes de venda, espectacle o atraccions i indústries del carrer i ambulants

  • Se suprimeix la paraula “rodatge cinematogràfic” de l’article 1 i 2, ja que aquesta taxa està contemplada en l’OF núm. 33 Taxa per la instal·lació d’anuncis ocupant terrenys de domini públic local.
  • S’inclou més detall en el quart epígraf de l’article 6: “Instal·lacions en la via pública durant l’any, la Fira de Maig i la Fira de Santa Tecla”.
  • Es redueix de 3 a 2 dies, el termini per deixar net el recinte per les fires per afavorir la millor gestió de la neteja i la tornada a l’activitat habitual.  
  • S’estén l’aplicació de la taxa del Mercat Setmanal a altres activitats equivalents organitzades per entitats amb ànim de lucre.
  • Es delimita millor la tipologia d’ocupacions de via pública que es regiran per autoliquidació i quines per liquidació, adequant cada tipologia a la seva tramitació.   

Taxa per les entrades de vehicles a través de les voreres i les reserves de via pública d’aparcament, càrrega i descàrrega de mercaderies de qualsevol mena

  • Es deixen les tarifes actuals i se li afegeix el detall exacte del cost per cada metre d’ampliació sol·licitat. Actualment, es detallava en percentatge (1/3).

 Tarifes pels guals de fins a 3 metres d’amplada:

  • En carrers de 1a categoria: 95 €. Increment per metre addicional: 31,67 €.
  • En carrers de 2a categoria: 68 €. Increment per metre addicional: 22,67 €.
  • En carrers de 3a categoria: 38 €. Increment per metre addicional: 12,67 €.
  • En carrers de 4a categoria: 28 €. Increment per metre addicional: 9,33 €.

Pel que fa a les entrades de vehicles sense placa de gual de fins a 3 metres d’amplada, s’estableixen les tarifes següents:

  • En carrers de 1a categoria: 32 €. Increment per metre addicional: 10,67 €.
  • En carrers de 2a categoria: 24 €. Increment per metre addicional: 8 €.
  • En carrers de 3a categoria: 13 €. Increment per metre addicional: 4,33 €.
  • En carrers de 4a categoria: 10 €. Increment per metre addicional: 3,33 €.

En les tarifes anteriors s’aplica un coeficient corrector en funció de la capacitat i activitat, per tal que la taxa repercuteixi proporcionalment a l’ús que es fa de la via pública, ja sigui per la capacitat (places d’aparcament) o per una alta rotació d’entrada i sortida de vehicles.

Proposta pels aparcaments privats, en funció del nombre de places d’aparcament dels locals i la tipologia d’immobles que gaudeixen de la reserva:

  • Menys de 5 vehicles: 95 € (1a categoria), 68 € (2a categoria), 38 € (3a categoria) i 28 € (4a categoria).
  • De 6 a 10 vehicles: 118,75 € (1a categoria), 85 € (2a categoria), 47,5 € (3a categoria) i 35 € (4a categoria).
  • D’11 a 20 vehicles: 142,5 € (1a categoria), 102 € (2a categoria), 57 € (3a categoria) i 42 € (4a categoria).
  • De 21 a 40 vehicles: 166,25 € (1a categoria), 119 € (2a categoria), 66,5 € (3a categoria) i 49 € (4a categoria).
  • De 41 a 60 vehicles: 190 € (1a categoria), 136 € (2a categoria), 76 € (3a categoria) i 56 € (4a categoria).
  • Més de 61 vehicles: 237,5 € (1a categoria), 170 € (2a categoria), 95 € (3a categoria) i 70 € (4a categoria).

Proposta pels aparcaments de locals comercials (alta rotació), en funció del nombre de places d’aparcament dels locals i la tipologia d’immobles que gaudeixen de la reserva:

  • Menys de 50 places: 237,5 € (1a categoria), 170 € (2a categoria), 95 € (3a categoria) i 70 € (4a categoria).
  • De 51 a 100 places: 285 € (1a categoria), 204 € (2a categoria), 114 € (3a categoria) i 84 € (4a categoria).
  • De 101 a 150 places: 380 € (1a categoria), 272 € (2a categoria), 152 € (3a categoria) i 112 € (4a categoria).
  • Més de 150 places: 475 € (1a categoria), 340 € (2a categoria), 190 € (3a categoria) i 140 € (4a categoria).

S’aplica un coeficient corrector per al tall de carrers per circumstàncies especials. S’inclou la diferenciació per categoria de carrers, s’elimina el topall màxim de 40 €/dia i s’estableix una ponderació d’increment de la tarifa proporcional a les hores sol·licitades:

  • Fins a 2 hores: 10 €/h (1a categoria), 5 €/h (2a categoria), 5 €/h (3a categoria) i 5 €/h (4a categoria).
  • De 2 a 4 hores: 12,5 €/h (1a categoria), 6,25 €/h (2a categoria), 5 €/h (3a categoria) i 5 €/h (4a categoria).
  • De 4 a 8 hores: 15 €/h (1a categoria), 7,5 €/h (2a categoria), 5,5 €/h (3a categoria) i 5,5 €/h (4a categoria).
  • Més de 8 hores: 20 €/h (1a categoria), 10 €/h (2a categoria), 6,5 €/h (3a categoria) i 6 €/h (4a categoria).

Taxa per la utilització de les instal·lacions esportives municipals

  • S’elimina qualsevol referència a la delimitació de “Berga” o “del municipi” com a condició establerta per algunes taxes perquè la legislació vigent no ho permet.

Taxa per la utilització del Teatre Municipal

  • Es modifica el títol de la taxa afegint més detall: “OF. Núm. 23. Taxa per la utilització del Teatre Municipal i Sala Casino”.

Taxa per la prestació del Servei d’Assistència Domiciliària

  • Es proposa la derogació total de la taxa perquè el servei no té naturalesa de taxa. I pel que fa al Servei d’Assistència a Domicili i la Teleassistència, se’n proposa la derogació perquè el servei el presta el Consell Comarcal del Berguedà.

Taxa per la utilització d’instal·lacions i equipaments culturals municipals

  • S’elimina qualsevol referència a la delimitació de “Berga” o “del municipi” com a condició establerta per algunes taxes perquè la legislació vigent no ho permet.

Taxa per la instal·lació d’anuncis ocupant terrenys de domini públic

  • Se suprimeix la paraula “publicitari” de la segona tipologia, ja que indueix a error i hi ha duplicitat amb la tercera tipologia.

Ordenança de civisme i convivència ciutadana

L’àrea de Governació ha presentat una proposta per a l’aprovació definitiva de la nova Ordenança de Civisme i Convivència Ciutadana. Durant el període d’exposició pública del text de l’ordenança es van presentar més d’una vintena d’al·legacions referents a mancances, errades, duplicitats o disfuncions lèxiques i sintàctiques en l’articulat. Després de revisar-ho, s’ha considerat estimar total o parcialment una dotzena d’esmenes referents a aspectes com passejar-se sense roba per la ciutat, la venda ambulant, el joc i juguesques a la via pública, el tràfic de drogues, la catalogació d’armes de foc i armes blanques, el desemparament o situacions de risc, l’estacionament i pernoctació d’autocaravanes, la neteja de la via pública i l’abandonament de residus. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.

Modificació de crèdit 

En aquesta sessió s’ha incorporat un punt en l’ordre del dia per a l’aprovació d’una modificació de crèdit. L’Ajuntament de Berga ha rebut la liquidació definitiva de 2022 de la participació dels municipis en tributs de l’Estat, que ascendeix a 905.448,06 €. En el pressupost de despeses d’enguany, preveient la liquidació esmentada i donant compliment a les instruccions del Ministeri d’Hisenda, es va preveure un import de 750.000 € en la partida del Fons de Contingència. Un cop rebuts aquests ingressos, es preveu disposar de part del Fons de Contingència per destinar-ho a inversions que s’havien previst fer amb préstec i també a incrementar algunes inversions previstes. A més, es preveu incrementar algunes partides de despeses de béns corrents i serveis (Capítol 2) perquè tindran un cost superior a l’inicialment previst. D’altra banda, el consistori ha rebut l’operació de finançament de la primera fase del Fons de Finançament d’Entitats Locals per un import de 848.790,63 €. Això farà que alguns projectes es puguin finançar amb fons propis, com per exemple el projecte d’urbanització dels Pedregals (562.087,94 €) i l’execució provisional del deute reconegut d’Inbergatur (143.688,92 €). La proposta ha estat aprovada amb els vots favorables de la CUP (6), ERC (2) i el PSC (3) i les abstencions de JxB (4) i el BeGI (2).

Donacions de compte

En la part de control de la sessió plenària s’ha dut a terme la donació de compte de les disposicions d’alcaldia i de la Junta de Govern Local adoptades des de la darrera sessió ordinària.

Precs i preguntes

Un cop finalitzada la part de control s’ha donat pas al torn de precs i preguntes per part dels diferents grups municipals a l’oposició.

El grup municipal Junts per Berga ha formulat preguntes sobre la liquidació del Compte General corresponent a l’exercici econòmic de 2023; l’actualització del reglament del teletreball; el programa de castració d’animals de la via pública; la situació dels pisos de propietat municipal per a situacions d’emergència; l’actualització del document únic de protecció civil municipal (DUPROCIM); la substitució de la gespa del Camp Municipal d’Esports; la construcció de l’estació d’autobusos; la manca d’elaboració del Pla de Mandat; l’arranjament de les pistes de frontó.

El grup municipal del PSC ha fet un prec per a la creació d’una comissió de seguiment dels acords que es prenen en el plenari; la construcció de l’estació d’autobusos; els plans d’emergència del municipi; la comissió d’estudi per a la prestació del servei d’aigua potable; la valoració de l’organització de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC); la celebració de la festa de Cap d’Any i els punts de recàrrega de vehicles elèctrics a la zona d’urgències de l’Hospital de Berga.

El grup municipal del BeGI ha fet un prec sobre el servei de renovació del DNI; la compra de llits per a la residència municipal; la construcció de l’estació d’autobusos; la ubicació de l’espai de dol perinatal al cementiri municipal; la manca d’actuacions d’arranjament i manteniment a les parcel·les municipals de la urbanització dels Quaranta Pilans; la licitació del servei de grua municipal; el compliment dels compromisos dels pressupostos d’enguany; la substitució de l’enllumenat del Camp Municipal d’Esports; el projecte del camp annex de futbol 7 i el manteniment de la ciutat.

Preguntes de la ciutadania

La sessió ha finalitzat amb l’obertura del torn de preguntes dels veïns i veïnes als membres del consistori per donar compliment a un dels mecanismes que preveu el Reglament de Participació Ciutadana per fomentar la intervenció de la ciutadania en les sessions ordinàries del ple de la corporació.

En aquesta ocasió, el consistori ha rebut dues preguntes de la ciutadania a través de l’adreça electrònica de Participació Popular. La primera qüestió fa referència a la tipologia i motivació de les restriccions per a la pràctica esportiva de l’escalada a l’entorn natural de Queralt. La segona pregunta ha estat sobre l’estat de la licitació de les obres d’urbanització dels Pedregals i la venda de parcel·les municipals.

A més, hi ha hagut intervencions del públic assistent. Hi ha hagut precs i preguntes sobre l’accés a peu dels usuaris a les noves urgències de l’Hospital de Berga durant la nit, l’arranjament del paviment de l’espai que quedarà alliberat mitjançant l’enderroc de l’edifici de Finques Ciutat; el reforç de la il·luminació a la zona del passeig de la Pau i les funcions de l’Oficina Local d’Habitatge de Berga.        

                                 

Sessió ordinària del ple municipal d'octubre de 2024
Sessió ordinària del ple municipal d'octubre de 2024
Autor: Ajuntament de Berga

Vídeos

Ajuntament de Berga - Sessió ordinària del ple municipal (03-10-24)