L’Ajuntament de Berga i l’empresa ALSA posaran en marxa els nous horaris del Bus Berga, després del període de proves efectuat els últims dos mesos per millorar el servei.
La modificació dels horaris entrarà en vigor a partir del dilluns 17 de març, un cop incorporades les aportacions fetes per la companyia de transport públic i els usuaris del servei recollides durant el període de prova.
Tal com es va exposar en l’inici del període de prova, els canvis responen a la necessitat d’adaptar el servei al nou model 100 % elèctric, que disposa d’una major capacitat de viatgers i unes dimensions més grans que l’anterior vehicle. Aquests factors comportaven dificultats a l’hora de complir els temps de pas de l’autobús en alguns trams dels itineraris, fet que va requerir la revisió dels horaris de les diferents línies per ajustar-los a la realitat.
Els nous horaris del bus urbà es podran consultar en les parades i també en els canals de comunicació habituals del consistori berguedà (web municipal i xarxes socials). Tot i això, s’esperarà un temps per fer la renovació definitiva del material de difusió i la cartelleria de les parades de forma definitiva, per si fos necessari implementar algun canvi.
Els canvis més destacats que s’implementaran estan relacionats amb el servei escolar de l’alumnat de primària i secundària. D’una banda, s’avançarà 10 minuts l’inici del servei del primer trajecte de la línia L1-Ciutat, que es farà a les 7:20 h, mentre que el segon trajecte de la mateixa línia també s’avançarà 5 minuts i es farà a les 8:00 h.
Per evitar acumular retards al llarg del matí, s’eliminarà l’itinerari de les 9:03 h de la línia L1-Ciutat. Paral·lelament, per incorporar dos serveis al matí i dos a la tarda a la parada de la residència Nostra Senyora de Queralt (Germanetes), la línia que hi farà parada serà l’L3-Pedregals-Casa en Ponç, a les 9:42 h.
Altres canvis destacats afecten la línia L2-Avià, que avança el seu inici al matí. En concret, començarà a les 9:50 h, en comptes de les 10:15 h.
La majoria dels canvis implementats respecte al període de proves afecten l’horari matinal. L’únic canvi destacat de la tarda es farà per millorar el servei de l’alumnat de l’Escola La Valldan. El canvi consisteix en intercanviar la línia L3-Pedregals-Casa en Ponç, per la línia L2-Avi a les 16:45 h. D’aquesta manera, els infants que vulguin desplaçar-se fins al centre de la ciutat un cop finalitzada l’escola, podran fer ús del servei de les 16:58 h. Amb els horaris establerts en la fase de prova, no podien fer-ho fins a les 17:45 h.
El servei de bus urbà es consolida a la ciutat. Entre els anys 2015 i 2019 la xifra d’usuaris rondava els 43.000 passatgers, però l’any 2020 va registrar una baixada de més del 40 % respecte als anys anteriors a causa de la pandèmia de la Covid-19. La recuperació de la xifra de viatgers va començar entre els anys 2020 i 2021, ja que es va anar produint una tendència ascendent situant les xifres entre els 30.130 i 33.754 usuaris, respectivament. El nombre de viatgers va repuntar el 2023 situant la xifra en 51.354 usuaris. Durant l’any 2024 s’ha superat per primera vegada els 60.000 viatgers, concretament, la xifra ha estat de 64.417 usuaris.
Pel que fa a la tipologia d’usuaris cal remarcar el nombre de títols d’estudiants validats amb un total de 12.787. Durant els mesos lectius la mitjana mensual és de pràcticament 1.500 usuaris mensuals, això significa que més de 70 estudiants utilitzen el servei diàriament.
Després de la formalització, a mitjans de l’any 2023, del conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Berga, la Generalitat de Catalunya i ALSA, l’empresa de transport de viatgers va mostrar interès de poder iniciar el procés de descarbonització de la companyia en els seus serveis urbans amb l’arribada d’un nou bus 100 % elèctric, fet que ha suposat una gran millora, tant en les emissions de CO2 com en la reducció de la contaminació acústica a la ciutat. Molts veïns i veïnes estan optant per aquest mode de mobilitat més amable i sostenible, que permet reduir el nombre de desplaçaments amb vehicle privat i afavoreix els hàbits saludables, les relacions personals i la dinamització del teixit comercial local.