La Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Berga acorden la ubicació de l'estació d'autobusos i la construcció d'un vial per afavorir l'accés des del sud del municipi

Última revisió 11-03-2025 19:50
11/03/2025

La nova estació d’autobusos es construirà al carrer Pere III, en un solar de 2.250 m2 i comptarà amb set andanes, amb una inversió d’uns 4,4 milions d’euros.

El nou vial urbà inclourà un nou pont sobre la rasa dels Molins i connectarà l’estació amb el carrer Gósol, donant accés més directe des de la C-16.

Estació a la Rasa dels Molins

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i l’Ajuntament de Berga han consensuat la ubicació de la nova estació d’autobusos que construirà la Generalitat de Catalunya, al carrer Pere III, i també han acordat la construcció d’un nou vial per afavorir l’accés a la futura instal·lació des del sud del municipi. D’aquesta manera es manté la ubicació recollida en el projecte que el Departament havia redactat a partir dels acords amb el govern municipal, i s’acorda la construcció del nou vial urbà que millorarà la connexió de la instal·lació amb la C-16. 

La Generalitat té redactat un projecte que detalla les actuacions necessàries per a dotar Berga d’una estació d’autobusos que permeti afavorir el servei de transport públic al municipi. Aquesta instal·lació se situa en un solar de 2.250 m2 de superfície al carrer Pere III, amb la previsió que aculli set andanes adaptades per a busos de quinze metres de longitud i un aparcament per a turismes. La inversió estimada per a construir l’estació, a càrrec del Departament de Territori, habitatge i Transició Ecològica, és de 4,4 milions d’euros.

Desenvolupament d’un vial d’accés

El Departament i l’Ajuntament de Berga, han acordat, a partir de la proposta del consistori, desenvolupar un nou vial per a connectar la nova estació d’autobusos amb l’entrada sud de Berga com a alternativa addicional a l’itinerari per la carretera de Sant Fruitós i el carrer Pere III. Així mateix, es preveu la construcció d’un nou pont sobre la rasa dels Molins.

Així, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica impulsarà el projecte que concretarà tècnicament aquest vial, de 315 metres de longitud, i el pont sobre la rasa, d’uns 50 metres de longitud. Addicionalment, es redactarà l’estudi per encaixar el nou accés a l’estació d’autobusos i, si escau, s’actualitzarà el projecte redactat de la futura estació.

La Generalitat construirà la nova estació i aportarà 250.000 € per al nou vial, mentre que l’Ajuntament de Berga aportarà els terrenys i durà a terme els tràmits urbanístics necessaris i finançarà la inversió restant per al nou vial. El consistori gestionarà l’eventual rescabalament de les possibles càrregues urbanístiques existents. Un conveni de col·laboració entre ambdues administracions recollirà els detalls per a l’execució i finançament de la construcció de la nova estació d’autobusos i el nou vial.

Calendari d’actuacions

Pel que fa al calendari d’actuacions, es preveu que durant l’any 2025 es faci la signatura del conveni per a l’execució del nou vial amb el pont per creuar la rasa dels molins; la licitació de la redacció del projecte i la licitació d’estudi d’alternatives per encaixar els nous accessos i eventual actualització del projecte constructiu de l’estació d’autobusos. Al llarg de l’any 2026 es farà la redacció dels projectes esmentats i el tràmit d’audiència del projecte de la nova estació d’autobusos i la tramitació associada al nou vial.  

Acord de consens

La presentació de l’acord ha comptat amb la participació dels representants dels grups municipals de la corporació (Ivan Sànchez, Aleix Serra, Moisès Masanas, Ramon Caballé, Abel Garcia i Judit Vinyes), així com del secretari de Mobilitat i Infraestructures del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Manel Nadal, i el director general d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat, que han participat en la roda de premsa de forma virtual.

Els representants polítics han destacat la rellevància de l’acord i el fet d’haver estat capaços de seure i entendre’s per arribar a una solució consensuada, posant per davant les persones i la ciutat. També han fet referència a la incorporació del vial en la proposta, ja que permetrà millorar la mobilitat i desenvolupar la zona urbanísticament en el futur.  

(*) Notícia elaborada pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica