Berga fa un pas endavant cap a un servei de neteja viària més sostenible i eficient amb la incorporació d’una nova flota de vehicles de neteja i una imatge renovada del servei sota el lema “Cuidem Berga”.
Aquesta iniciativa s’emmarca dins el nou contracte adjudicat a l’empresa berguedana Tractaments Ecològics que gestiona el servei des de principis de l’any 2025, després d’haver estat la guanyadora de la licitació per un import anual de 856.437 € (IVA inclòs) durant un període de vuit anys, prorrogable a dos anys més.
Aquest nou contracte contempla tota la ciutat i inclou millores en la freqüència de neteja dels carrers, el manteniment de zones verdes, la neteja de pintades en façanes i espais públics, les zones d’esbarjo per a gossos o la resolució d’incidències i imprevistos, entre d’altres. També s’ha incrementat el personal de neteja, s’ha renovat i adquirit nova maquinària i s’ha creat una nova imatge corporativa del servei.
Aquest dimarts 30 de setembre, s’ha fet la presentació de la nova maquinària al passeig de la Indústria amb representants del consistori i l’empresa adjudicatària. Es tracta d’una flota de vehicles moderna que inclou dues màquines escombradores d’aspiració de 4m3 amb tercer raspall, i una d’elles amb perxes de baldeig, una màquina baldejadora de 2m3, un camió de caixa oberta basculant de 7m3 amb plataforma elevadora, un equip d’aigua d’alta pressió sobre bancada, un vehicle auxiliar pick up 4x4 amb doble cabina amb pala llevaneus i escampador de fundents, un camió elèctric de caixa oberta de 5m3 amb equip d’hidropressió, un furgó amb equip d’aigua a pressió i vapor, amb equip de retirada de pintades i un equip d’eliminació de xiclets en motxilla. També s’han adquirit una desbrossadores manuals elèctriques, bufadors manuals elèctrics, contenidors de les diferents fraccions per a la gestió dels residus en actes festius i contenidors per al repartiment de fundents en cas de nevada. Amb aquests nous vehicles i maquinària s’aconsegueix un servei de neteja més eficient, silenciós i respectuós amb el medi ambient, reduint emissions, contaminants i soroll.
Marta Freixa, gerent de Tractaments Ecològics, ha explicat que alguns dels vehicles nous ja s’han posat en funcionament i ja es poden veure treballant als carrers, mentre que la resta ho faran en les pròximes setmanes. Freixa ha comentat que “l’increment econòmic del contracte actual ens ha permès afrontar una inversió de 700.000 € en la compra de nova maquinària i el reforç del personal de neteja viària”. La gerent de l’empresa ha posat alguns exemples del que suposa la incorporació de nous recursos per a la millora del servei a la ciutat. “Ens permet incidir en la neteja de voreres i d’algunes zones amb més freqüència, la neteja d’espais públics i elements de mobiliari urbà com la neteja de pintades, bancs, monuments, fonts, etc.”.
“Cuidem Berga” ha estat el lema escollit pel consistori i l’empresa de neteja viària per fomentar el sentiment de responsabilitat compartida entre la ciutadania i el servei per mantenir Berga en les millors condicions de neteja possibles. La nova imatge, present a la maquinària i altres elements, busca fer més visible el servei i implicar la població en la cura de l’entorn. Aleix Serra, regidor d’Urbanisme i Serveis de l’Ajuntament de Berga, ha recordat que “la neteja no només depèn dels recursos, la maquinària o el personal que hi posem, sinó de les actituds de tots plegats. És un concepte que ens hem de creure i volem que formi part d’aquesta idea que la ciutat estarà més o menys neta en funció del que fem conjuntament per cuidar-la. Per molt que netegem, segurament és més important no embrutar”. En aquest sentit, el regidor ha comentat, que tal com preveu el contracte, es faran campanyes de comunicació per reforçar el missatge.
El passat mes de març, es va posar en marxa un telèfon d’atenció ciutadana per tal que el veïnat de la ciutat pugui comunicar les incidències relacionades amb la neteja viària. El telèfon 900 869 957 és gestionat directament per l’empresa encarregada del servei i és operatiu de dilluns a divendres de 8 a 16 h. La tipologia d’incidències que es poden comunicar a aquest telèfon són les relacionades amb el buidatge de papereres, espais de la via pública i jardins amb manca de neteja, vegetació a les voreres, detecció de pintades en elements públics, la presència d’animals morts, etc.
Marta Freixa ha animat la població a fer ús d’aquest telèfon. “És una eina que facilita que la ciutat es vegi el màxim de bé possible. En cap cas ho veig com una queixa, sinó com una oportunitat que ens ajuda a millorar. És important que la ciutadania ens pugui avisar de les incidències que es puguin produir”. Aleix Serra ha afegit que aquest telèfon permet “respostes ràpides quan l’empresa s’assabenta d’algunes incidències que no formen part del dia a dia. A vegades, pot passar que s’acaba de fer la neteja d’un carrer i al cap d’un moment, algú deixa una bossa on no toca o es produeix un incident que fa que hi hagi brutícia en algun punt”.