La Patum se celebrarà del 7 a l’11 de juny i l’Ajuntament de Berga ja treballa en l’organització de l’esdeveniment.
Els preparatius de la festa requereixen mesos d’antelació i, per això, el consistori ha obert les convocatòries per participar en el 47è Concurs de cartells de La Patum i la sol·licitud de les places de les quatre parelles d’administradors i administradores de La Patum i Els Elois de 2023.
El 47è Concurs de cartells de La Patum de Berga té l’objectiu d’escollir l’obra que anunciarà les festes del Corpus d’enguany. El certamen s’adreça a persones majors de 18 anys i comptarà amb un jurat qualificador que seleccionarà les propostes finalistes que seran sotmeses a votació popular per triar-ne la guanyadora, del 2 al 16 d’abril als baixos de l’Ajuntament de Berga, tal com s’havia fet en alguna ocasió anterior.
Es permetrà la presentació d’un màxim de dos treballs per participant que hauran de ser originals, inèdits i anònims. Es mantindrà el format vertical, de 38x60 centímetres i caldrà presentar les obres sobre un suport de cartró ploma d’uns 5 mil·límetres de gruix. Totes les propostes hauran d’incloure obligatòriament la inscripció: CIUTAT DE BERGA – LA PATUM – CORPUS DE 2023. La temàtica del cartell és oberta, però haurà de ser adient a la festa que motiva el concurs.
Els treballs podran ser elaborats amb qualsevol tècnica artística, però la proposta final presentada haurà de ser el resultat de l’obra prèviament digitalitzada per evitar les dificultats que poden comportar els dissenys fets amb tècniques de relleu o collage a l’hora de ser reproduïdes o impreses. Les obres participants al concurs es podran lliurar a l’Oficina de Turisme de Berga fins a les 14 h del 31 de març de 2023.
L’Ajuntament de Berga també ha obert el termini per presentar candidatures per escollir les parelles d’administradors i administradores de La Patum i Els Elois en representació dels antics quatre barris en què es dividia la ciutat: Feixines o Capdamunt de la Vila (Fonolls), Sant Pere (Esclafidors rebentats), Centre o Carrer Major (Esclafidors embotits) i Raval (Ravenisses). Els administradors i administradores tenien la funció de recaptar diners per finançar les despeses de les festes de l’Octava de Corpus, però avui dia el seu paper ha esdevingut simbòlic i protocol·lari participant en els diferents actes d’ambdues festes.
La selecció de les parelles es basa en una sèrie de criteris de valoració referents a la data de celebració del casament, el lloc de residència i la vinculació a entitats locals, comparses i formacions musicals per part dels candidats i candidates. Tot i això, no és imprescindible que les parelles candidates estiguin casades i tampoc és necessari que les persones integrants siguin parella per exercir el càrrec d’administradors i administradores.
El termini d’inscripció acabarà el 14 d’abril de 2023. En cas que el nombre de sol·licituds sigui inferior al nombre de places disponibles, s’obrirà un període extraordinari perquè s’hi puguin apuntar persones a títol individual que posteriorment seran agrupades per parelles. La presentació de sol·licituds es farà mitjançant la presentació d’una instància genèrica, de forma presencial o telemàtica, i adjuntant el formulari esmentat anteriorment, a través del registre general del consistori berguedà.