Berga promou el joc, l'aventura i la imaginació sense límits en la campanya de joguines sense gènere d'enguany

Última revisió 19-12-2022 14:33
19/12/2022

‘Aquest Nadal, et desitjo que triïs la teva aventura’ és el lema de la campanya d’enguany per promoure les joguines sense gènere.

Es tracta d’una acció impulsada per l’àrea de Feminisme i LGTBI amb el suport de la Diputació de Barcelona que pretén donar continuïtat a la campanya iniciada l’any passat durant el període nadalenc per divulgar la importància que cada infant pugui tenir experiències de joc diverses promovent la imaginació, la creativitat i la fantasia per trencar amb el binarisme i construir imaginaris diferents. Tot i que el joc és present en el dia a dia dels infants, la campanya pren especial rellevància durant la celebració de les festes de Nadal, ja que és l’època de l’any en què augmenta la compra de joguines per a la mainada.

La imaginació no té límits

El joc és un element essencial durant la infantesa perquè educa, aporta valors i actituds davant el món. Tot i que les joguines no tenen gènere i no són “de nens” o “de nenes” poden transmetre estereotips que perpetuen els imaginaris sexistes i reduïts. En aquest sentit, la campanya té l’objectiu de fomentar que es regalin joguines que permetin als infants explorar-ho tot, ampliant els imaginaris sense limitacions perquè puguin traçar camins propis. Per això, el missatge principal de la campanya convida els infants que puguin escollir lliurement la seva aventura.

Desitjar i dibuixar una aventura

Una de les accions incloses en la campanya ha estat la creació de postals de Nadal per difondre la iniciativa a través dels centres educatius de primària i els comerços de la ciutat. En concret, s’han distribuït 2.000 postals il·lustrades amb elements de joc de diferents temàtiques com l’art, la música, la literatura, l’esport, la natura o la gastronomia, entre d’altres. L’interior de la postal es divideix en dues parts: la part esquerra per incloure el text de felicitació o bons desitjos de les festes nadalenques i la part dreta per tal que cada infant pugui dibuixar la seva aventura.

Unes ulleres màgiques

En el marc de la campanya s’ha creat una joguina sense gènere elaborada als tallers de la Fundació Horitzó del Berguedà. Es tracta d’unes ulleres màgiques, en què la muntura de cada ull té forma de cor i d’estrella decorada amb purpurina daurada o platejada. L’estructura està feta de fusta i inclou una vareta per subjectar la peça amb lema de la campanya imprès sobre la superfície de l’objecte. En total s’han fet 600 ulleres màgiques que es distribuiran el 27 de desembre durant la rebuda que els patges i patgesses reials realitzaran a la Sala de Plens de l’Ajuntament de Berga per tal que els infants puguin entregar les cartes adreçades als Reis d’Orient.

Escollir joguines, aventures i colors

El projecte també inclou una peça audiovisual creada per la cooperativa Candela i Cooptècniques. La primera part del vídeo fa èmfasi en els estereotips de gènere associats al joc, a través d’un recull d’imatges de nens i nenes, així com de dibuixos animats d’èpoques passades en què es mostren diferents valors i actituds vinculats tradicionalment als nens i les nenes. En canvi, la segona part del vídeo utilitza imatges similars per donar-li la volta al missatge i promoure que els infants puguin ser lliures a l’hora d’escollir amb llibertat els colors, les joguines o les aventures, jugant a tot amb totes i tots.

Material de difusió

La iniciativa també compta amb material gràfic de difusió que inclou les il·lustracions de la postal i el lema de la campanya (‘Et desitjo que triïs la teva aventura!’) i un missatge referent a Nadal (‘Aquest Nadal deixem el sexisme fora de joc’). El material de difusió inclou cartells i també s’han reaprofitat les banderoles de la campanya de l’any passat amb el lema ‘Regala el món que vols’, les quals han estat instal·lades en diversos emplaçaments de l’espai públic de la ciutat.

Desenvolupament de la campanya

La campanya ‘Aquest Nadal, et desitjo que triïs la teva aventura’ ha estat desenvolupada per la Cooperativa Candela i Cooptècniques per a la creació de les peces gràfiques i audiovisuals, respectivament. El projecte ha tingut un cost de 10.000 € i ha estat finançat per la Diputació de Barcelona a través d’un recurs referent als àmbits d’igualtat de gènere i de la diversitat sexual, afectiva i de gènere amb l’actuació de la campanya resinificant les joguines en el joc.   

Cartell de la campanya de joguines sense gènere
Cartell de la campanya de joguines sense gènere
Autor: Cooptècniques

Vídeos

â??Aquest Nadal, et desitjo que triïs la teva aventura'