La Policia Local de Berga ha efectuat 2.377 serveis durant el primer quadrimestre de 2021. Aquesta xifra prové pel programa gestor de serveis i incidències que utilitza el cos policial per registrar els serveis fets pel personal durant els diferents torns. Del total de serveis recollits pel sistema informàtic, més de la meitat corresponen a tasques efectuades en l’àmbit de la seguretat ciutadana i la circulació de vehicles.
El cap de la Policia Local, Jaume Hernández, s’ha referit a les dades de serveis realitzats i ha comentat que “en aquests primers quatre mesos de l’any hem vist augmentada la petició dels serveis policials, tant urgents com ordinaris. Aquestes dades demostren que la Policia Local és un servei important en la nostra ciutat”. Hernández també ha fet esment a la col·laboració de les entitats veïnals, destacant que “molts dels serveis planificats als barris de la ciutat han estat coordinats amb les associacions de veïns, ja que aquestes són les que coneixen de primera mà les necessitats policials concretes”.
L’origen fa referència a l’agent (persona, organisme, entitat, etc.) que propicia l’inici de l’actuació o servei policial mitjançant un avís. Del nombre total d’actuacions peticionades durant els primers quatre mesos de l’any (2.377), el 38,20% són serveis planificats (908), el 21,54 % són actuacions que han estat requerides telefònicament (512), el 16,20% correspon a actuacions d’ofici (385), el 7,78% han estat ordenades des de la prefectura (185), el 7,28% han estat peticionades per persones que s’han desplaçat fins a les oficines de la Policia Local (173) i el 3,70% han estat peticionades a través del 112 (88). També consten altres requeriments provinents del servei de teleassistència, les centrals d’alarmes, els Agents Rurals, els Bombers i els Mossos d’Esquadra, entre d’altres.
Els serveis registrats es classifiquen en 6 àmbits d’actuació: seguretat ciutadana, policia administrativa, trànsit, règim intern, policia judicial i policia de proximitat. Cal esmentar que un mateix servei pot incloure més d’un àmbit alhora, en funció de les actuacions que hagi requerit el servei en qüestió. D’aquesta manera, es pot apreciar i veure detalladament la tipologia del servei. Del total de serveis registrats durant el primer quadrimestre de 2021, el 45,45% estan vinculats a la seguretat ciutadana (1.634), el 29,96% al trànsit (1.077), el 19,17% a funcions de policia administrativa (689), el 3,42% a accions de règim intern (123), l’1,11% a serveis d’àmbit judicial (40) i el 0,72% a tasques de la Unitat de Proximitat (26).
La seguretat ciutadana són accions que permeten l’anticipació i la gestió de les emergències, així com el suport i atenció a la ciutadania. En els primers quatre mesos de l’any, la Policia Local va realitzar 1.634 serveis en aquest àmbit. En concret, es van atendre 340 queixes i conflictes veïnals (20,81%), es van muntar 237 punts estàtics de control (14,50%), es van realitzar 219 identificacions de persones (13,40%), es van portar a terme 186 serveis, gestions i controls relacionats amb la Covid-19 (11,38%) i es van respondre 143 peticions d’ajuda i auxili de la ciutadania (8,75%). També s’han portat a terme altres tipus d’actuacions amb menor proporció o incidència relacionades amb bretolades i actes vandàlics, baralles, ocupació d’habitatges, identificació de vehicles, tinença de drogues, robatoris i furts, violència en l’àmbit de la llar i violència de gènere, avisos d’activació d’alarmes, col·laboració amb altres serveis i cossos d’emergència, patrullatges a peu o cobertura de la jornada d’eleccions al Parlament de Catalunya del 14 de febrer, entre d’altres.
La Policia Local també exerceix funcions en matèria administrativa entre les quals s’inclouen vetllar pel compliment de les ordenances, bans i resolucions municipals, etc. El cos policial ha fet 689 serveis en l’àmbit esmentat. Les actuacions amb un major nombre de serveis han estat les gestions d’àmbit administratiu (273), l’avís o identificació d’anomalies a la via pública (70), els serveis amb animals (65), els serveis i infraccions relacionades amb la Covid-19 (63) i les gestions relacionades amb l’abandonament de residus a la via pública (45). Altres actuacions destacades han estat la gestió d’objectes perduts i/o recuperats, els serveis realitzats amb establiments, indústria i comerç, la comprovació de llicències de gual o la gestió dels treballs en benefici de la comunitat, entre d’altres.
El cos policial també realitza actuacions dirigides a garantir la seguretat viària al municipi que inclouen l’ordenació del trànsit, la intervenció en accidents, les tasques d’educació viària o la denúncia d’infraccions, entre d’altres. En els primers quatre mesos de l’any s’han registrat 1.077 serveis en matèria de trànsit. Les actuacions més realitzades han estat les de disciplina viària (323), les tasques de protecció escolar (150), els serveis de senyalització vial (97) i els controls d’alcoholèmia i drogues (66). La Policia Local ha intervingut en accidents de trànsit amb danys, amb ferits i sense ferits, ha realitzat controls de velocitat, alcoholèmia, drogues, sorolls i fums, ha atès requeriments de guals, ha gestionat serveis amb vehicles abandonats, ha fet controls a bicicletes, patinets i vehicles similars i també ha efectuat la immobilització de vehicles i controls en les zones de càrrega i descàrrega, entre d’altres.
Les accions de règim intern estan relacionades amb la quotidianitat i el funcionament diari de la Policia Local. Es tracta de la provisió de material, la reposició de carburant per a la flota de vehicles i la neteja dels vehicles policials. En aquest sentit, en el primer quadrimestre de l’any 2021 s’han registrat 123 serveis de règim intern.
La Policia Local també s’encarrega d’auxiliar les autoritats judicials quan ha estat requerida per fer tasques com la investigació de delictes i el descobriment o la detenció de persones que hagin comès algun delicte. Al llarg dels primers quatre mesos de l’any s’han fet 40 actuacions d’àmbit judicial consistents en citacions i altres gestions judicials (15), delictes contra la seguretat del trànsit (9) amb la corresponent citació de la persona investigada no detinguda, suport judicial (5), col·laboració i/o detenció de persones (5) i altres diligències peticionades (6).
La Policia Local compta amb una Unitat de Proximitat des del mes de desembre de 2020 per millorar la qualitat dels serveis d’assistència prestats a la ciutadania. En els primers mesos d’enguany, s’han gestionat i completat 26 serveis. En concret, s’han realitzat serveis relacionats amb el veïnatge (9), serveis amb menors d’edat (7), atenció de visites de centres escolars a les dependències policials (4), trobades amb associacions de veïns i veïnes (1), visites a bars i comerços (1) i accions conjuntes de mediació amb altres administracions (1).
Del total de serveis requerits durant el primer quadrimestre de 2021 (2.377), la Policia Local ha atès el 94,30%, mentre que el 4,90% no es va poder realitzar i el 0,8% restant correspon a serveis anul·lats.
Una altra de les tasques fetes per la Policia Local és la gestió i tramitació de documents. Al llarg dels primers mesos de l’any en curs, el cos policial ha portat a terme el registre de 326 documents de diferents tipologies. En concret, s’han tramitat 252 actes (90,97%), 9 documents referents a objectes perduts i/o lliurats (3,25%), 6 informes (2,17%), 4 atestats fora de l’àmbit del trànsit (1,44%), 3 minutes policials (1,08%), 2 accions d’ofici del jutjat (0,72%) i 1 citació policial (0,36%).