L’Ajuntament de Berga ha celebrat aquest dijous 12 de desembre, la sessió ordinària del ple municipal en què s’han tractat diferents qüestions relacionades amb la ciutat.
L’alcalde de Berga, Ivan Sànchez, ha disculpat l’absència de la regidora Queralt Sales, que no ha pogut assistir a la sessió.
El ple ha començat amb la lectura i aprovació de les actes de les dues últimes sessions celebrades al consistori. Es tracta de la sessió ordinària del 7 de novembre i la sessió extraordinària i urgent sobre la licitació de les obres d’urbanització dels Pedregals celebrada el 28 de novembre de 2024.
L'àrea d'Hisenda ha presentat una proposta per a l'aprovació del Compte General corresponent a l'exercici de 2023. Es tracta d'un conjunt de documents que el consistori ha d'elaborar anualment sobre el balanç de la situació econòmica. La liquidació dels comptes és la fotografia final de l'estat de les finances públiques a dia 31 de desembre.
El resultat pressupostari de 2023 de l’Ajuntament de Berga és positiu, concretament és de 1.733.403,57 €. El romanent de tresoreria general que mostra la situació de tresoreria, si s’haguessin cobrat tots els imports pendents de cobrar i si s’haguessin pagat tots els imports pendents de pagar, a dia 31 de desembre de 2023 també ha estat positiu (952.931,07 €). El consistori berguedà ha tancat l’exercici de 2023 amb un deute viu del 32,93 %, el que suposa una xifra de 5.809.404,26 €. Actualment, el consistori berguedà es finança mitjançant recursos propis i l’obtenció de subvencions.
La proposta inclou el compte de resultat econòmic patrimonial, és a dir, la situació dels béns i drets del consistori, el seu finançament, els préstecs i deutes, les despeses, els ingressos i l’estat d’execució del pressupost de l’any a què es refereix el Compte General. El Compte General està integrat pels comptes anuals de l’entitat municipal i de les seves entitats dependents i, un cop aprovat, s’envia a la Sindicatura de Comptes i el Ministeri d’Hisenda.
La proposta ha estat aprovada amb els vots favorables de la CUP (6), ERC (2), JxB (3) i el BeGI (2) i l’abstenció del PSC (3).
En aquesta sessió s’ha presentat una proposta de reconeixement extrajudicial de crèdit (REC) vinculada a diferents àrees per imputar en el pressupost corrent les obligacions de pagament de despeses compromeses indegudament. Es tracta de despeses relacionades amb serveis de caràcter essencial i necessari que deriven de contractes licitats i formalitzats, la vigència dels quals ha finalitzat o sense haver efectuat la licitació del contracte quan era preceptiu. L’import total de la proposta és de 227.299,87 €. La proposta de REC ha estat aprovada amb els vots favorables de la CUP (6) i ERC (2), l’abstenció de JxB (3) i els vots contraris del PSC (3) i el BeGI (2).
L’àrea de Recursos Humans ha presentat una proposta per a l’aprovació del Reglament de teletreball de l’Ajuntament de Berga. Aquest reglament té l’objectiu de regular la prestació de serveis en la modalitat de teletreball, entesa com a forma d’organització del treball, en virtut de la qual una part de la jornada laboral es desenvolupa de manera no presencial fora de les dependències del consistori i mitjançant l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
La regulació de la prestació de serveis en la modalitat de teletreball té com a finalitat avançar en l’orientació del treball als resultats, potenciar l’autonomia i la iniciativa del personal en la realització de les tasques encomanades i oferir més flexibilitat en l’ús i la distribució del temps de treball, sense detriment de la prestació del servei públic, afavorint la conciliació entre la vida personal, familiar i laboral dels empleats públics. La proposta contempla fer una jornada sencera de teletreball a la setmana i dues jornades addicionals al mes. La proposta ha estat aprovada amb els vots favorables de JxB (3), el PSC (3) i el BeGI (2) i les abstencions de la CUP (6) i ERC (2).
L’àrea de Recursos Humans ha presentat una proposta per modificar la Relació de Llocs de Treball (RLT) i la plantilla de l’Ajuntament de Berga. La proposta consisteix en modificar la fitxa del lloc de treball del cap d’àrea de Serveis Territorials. Es tracta de la modificació de les funcions i tasques a desenvolupar per aquest lloc de comandament i la titulació requerida per ocupar aquest lloc de treball. La proposta ha estat aprovada amb els vots favorables de la CUP (6), ERC (2), JxB (3) i el BeGI (2) i l’abstenció del PSC (3).
En aquesta sessió s’ha presentat una proposta d’aprovació de l’addenda primera del conveni marc interadministratiu entre el Consell Comarcal del Berguedà i els ajuntaments de la comarca per impulsar polítiques de promoció de la igualtat, els feminismes i la mediació ciutadana durant el període 2023-2025. En el conveni aprovat en la sessió plenària del passat mes de juliol s’establia que l’Ajuntament de Berga faria una aportació anual de 16.000 € durant el període de vigència del conveni. La proposta contempla autoritzar la despesa de 16.000 € per a l’anualitat de 2024, amb càrrec a l’aplicació pressupostària corresponent de l’ens comarcal. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
En aquesta sessió s’ha presentat una proposta d’aprovació de l’addenda primera del conveni marc interadministratiu de col·laboració entre el Consell Comarcal del Berguedà i els ajuntaments de la comarca per a l’organització i finançament en matèria de serveis socials i altres programes relatius al benestar social durant el període 2023-2025. La proposta contempla autoritzar la despesa de 21.750 € per a l’anualitat de 2024 i autoritzar la despesa d’11.003,92 € per a la contractació de l’educadora social durant 16 hores setmanals per donar cobertura a la ràtio obligatòria per llei per a l’anualitat de 2024, amb càrrec a les aplicacions pressupostàries corresponents de l’ens comarcal. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
S’ha presentat una proposta per establir el calendari de les sessions ordinàries del ple, les comissions informatives i la Junta de Govern Local que se celebraran durant l’anualitat de 2025. La periodicitat de les sessions del ple i les comissions informatives és mensual, mentre que la de la Junta de Govern Local és setmanal. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
El grup municipal del PSC ha presentat una moció per a la millora integral dels carrers de la ciutat. El text posa de manifest la necessitat d’establir una planificació clara i efectiva a l’hora de portar a terme actuacions urbanístiques i la millora dels carrers als diferents barris del municipi. La moció insta el consistori a posar en marxa un servei digital per notificar les incidències existents a la via pública mitjançant una aplicació mòbil o un portal web. També es proposa planificar la renovació dels carrers més deteriorats incloent-hi el ferm, la millora de la xarxa d’aigua potable, el soterrament del cablejat elèctric i telefònic, la selecció i plantació d’arbrat d’acord amb criteris tècnics i la col·laboració de la ciutadania. La moció ha estat aprovada per unanimitat.
En la part de control de la sessió plenària s’ha dut a terme la donació de compte del decret d’aprovació de la xifra anual de població del municipi registrada en data d’1 de gener de 2024. En aquest cas, el nombre total d’habitats de la ciutat de Berga és de 17.160 habitants. Es tracta d’unes dades que responen al procés de revisió efectuat per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Berga.
A més, s’ha donat compte de les disposicions d’alcaldia i de la Junta de Govern Local adoptades des de la darrera sessió ordinària. També s’ha fet la donació de compte de l’informe trimestral de l’àrea d’Intervenció sobre el compliment de l’objectiu d’estabilitat i del límit del deute i l’execució pressupostària corresponent al tercer trimestre de 2024.
Un cop finalitzada la part de control s’ha donat pas al torn de precs i preguntes per part dels diferents grups municipals a l’oposició.
El grup municipal Junts per Berga ha formulat preguntes sobre les quotes de la comunitat de propietaris que es paguen per un pis que gestiona l’Hospital de Berga per allotjar professionals sanitaris del centre de forma temporal. Altres qüestions tractades han estat la composició dels membres del comitè d’empresa del consistori després dels processos d’estabilització de la plantilla; l’absentisme laboral d’agents de la Policia Local; els mecanismes implementats per garantir els pagaments pendents de les quotes urbanístiques dels Pedregals; la comptabilització dels procediments jurídics oberts que impliquen un cost econòmic; la valoració de la xifra de sancions mensuals interposades per la Policia Local; la publicació del valor econòmic total de la contractació menor de l’any 2023 al portal de transparència i la valoració del compliment del pla de contractació de l’any 2024. El grup JxB també ha fet un prec per a la substitució dels bancs del passeig de la Pau.
El grup municipal del PSC ha fet preguntes sobre les actuacions previstes durant el període nadalenc per fer front a l’incivisme a la zona propera al local d’oci nocturn de la ronda Moreta; la gestió, viabilitat i explotació del CEM El Tossalet i el compliment dels compromisos adquirits pel consistori en relació amb les millores de l’equipament esportiu; la licitació del contracte de la gestió de la residència; l’elaboració del pla de mandat; la convocatòria per a la subvenció de la pràctica d’infants i joves en situació de vulnerabilitat social; els convenis amb les entitats esportives de la ciutat i les trobades esportives escolars que es porten a terme amb l’alumnat de cicle superior.
El grup municipal del BeGI ha fet un prec per a la instal·lació de més papereres a la ciutat; l’elaboració de l’ordenança sobre circulació. El grup ha fet preguntes sobre el període d’execució de les obres d’enderroc d’un immoble del passeig de la Indústria i l’afectació sobre els comerços de la zona; la presentació d’una moció sobre seguretat ciutadana; l’excés de velocitat d’alguns vehicles que circulen per la ciutat, el pagament dels premis del concurs de la rua del Carnaval de 2024; la destinació de la gespa i el cautxú que han estat retirats del Camp Municipal d’Esports durant els treballs de substitució de la gespa artificial; la previsió d’instal·lació d’un dipòsit per a la recollida d’aigües pluvials del Camp Municipal d’Esports; la llicència d’activitat i usos de la central de biomassa de la Mancomunitat de Municipis Berguedans per a la Biomassa. El grup municipal també ha anunciat l’adopció d’accions de reivindicació per reclamar millores en el transport públic al Berguedà.
La sessió ha finalitzat amb l’obertura del torn de preguntes dels veïns i veïnes als membres del consistori per donar compliment a un dels mecanismes que preveu el Reglament de Participació Ciutadana per fomentar la intervenció de la ciutadania en les sessions ordinàries del ple de la corporació.
En aquesta ocasió, el consistori ha rebut una pregunta de la ciutadania a través de l’adreça electrònica de Participació Popular, però no en el format requerit i es respondrà per escrit.
A més, hi ha hagut intervencions del públic assistent. Hi ha hagut precs i preguntes sobre la possibilitat de contractar seguretat privada per a les tasques de seguretat ciutadana davant la situació de baixes laborals de la Policia Local; el termini establert per respondre les instàncies de la ciutadania.